Wednesday, September 24, 2008

Debatt är som debatt. Varför skall man inte länka till artiklar genom Twingly?

Länk-systemet gagnar både den allmäna debatten och en av bloggares ultimata syfte, att nå med sina åsikter och budskap den bredaste publiken som möjligt.

Same but different för ett resonemang till synes riktades till bloggare som inte använder sig att möjligheter att länka sina inlägg till tidningsartiklar.
Jag vänder den presentationen, alltså tar det från det motsatta perspektivet.

Bilden frän healthinitiative.org

Jag har författat flera debattartiklar som har publicerats i DN-debatt, Brännpunkt, Aftonbladet, GD, m.fl. eller också i Läkartidningen samt Dagens Medicin. Jag kan intyga att som debattör är man förvisso angelägen att få feedback angående de teser man tar upp.

Det ligger i sakens natur, den är ju debatt vad det handlar om. I andra ord, utifrån tidningens debattörers perspektiv, man är helt enkelt tacksam för dessa bidrag från bloggsfären, med förutsättning att kvalitets- och relevansprincipen håller.

Av den anledningen har jag själv använt Twingly för att framföra synpunkter i debattartiklar publicerade i tidningar, särskilt när det inte har varit möjligt att snabtt införa en direkt replik i tidningens debattsida. Och detta gäller ledarsida-artiklar och andra.

Ett exempel. Jag skrev nyligen en replik till ett debattinlägg författade av psykiatern och FRA förespråkaren David Eberhard som publicerades i Expressens sida 4-debatt. Mitt inlägg tagits emot av Expressen, däremot publiceringsdatum kunde inte försäkras för de närmaste dagarna. Då blev för mig en nästan självklarhet att i stället publicera repliken i min blogg (inlägget Terroristparadis) och samtidigt länka den till Expressens respektive artikel genom en ping hos Twingly. Enkelt och smidigt.

Det systemet i andra ord – mig veterligen – gagnar debatten och en av bloggares ultimata syfte, att nå med sina åsikter och budskap den bredaste publiken som möjligt.

Vad har framförts som argument för att INTE länka till tidningsartiklar genom Twingly?

Marcello Ferrada-Noli 24/9 2008

Se Same but different, Beta Alfa
Andra bloggar om: , , , , (från Beta Alfa)
http://intressant.se/intressant

2 comments:

Anonymous said...

Det finns få argument att inte pinga Twingly samt flera liknande tjänster. Men däremot finns många som är tveksamma till dem, därför att människor utnyttjar dem på fel sätt. Det vill säga pingar inlägg och artiklar som de inte kommenterat, för att få upp sin länk och därmed göra reklam för sig. Detta lönar sig av två anlednigar som är sammankopplade. Ju fler som länkar till dig, desto högre kommer du i sökmotorernas resultat, ju högre du kommer i sökmotorernas resultat desto mer blir din blogg värd i avseendet annonser.

Fann din blogg i går, just på grund av att du länkat till ett av mina inlägg. Har inte hunnit läsa så mycket ännu, men jag uppskattar mycket en professor som både anammar nya media och som deltar i samhällsdebatten även vid sidan om forskningsartiklar och Brännpunkt.

Marcello Ferrada-Noli (Sweden) said...

Tack Dexion, för den informationen. Jo, de finns nu några professorer till som bloggar, har jag sett i bloggportalen.se (Lennart Sjöberg, bl.a.). Också har Hans Rossling från KI. startat sin blogg, i huvudsaken inriktad mot internationell hälsa.
Såg f.ö. att Du också bloggar hårt om FRA-lag problematiken, Bra! Den kampen går vidare. Det behövs
No surrender
Profe